حتی بهترین روش پیشگیری از بارداری می تواند ناموفق باشد

گاهی اوقات در میان استفاده کنندگان از جلوگیری کننده ها، بارداری ناخواسته رخ میدهد
توسط Boyles Salynn
WebMD اخبار سلامت

2003 آوریل 29 -- با وجود استفاده منظم از روشهای ضد بارداری، سالانه میلیون ها نفر از زنان حامله میشوند. حتی بهترین روش پیشگیری از بارداری می تواند ناموفق باشد، یک مطالعه جدید نشان می دهد که آنها با شرایط افراد استفاده کننده مناسب نیستد.

مطالعات در فرانسه نشان میدهد، دو سوم زنانی که حاملگی های ناخواسته داشته اند از وسایل ضد بارداری استفاده کرده اند، در هر پنج نفر یکی از قرص و در هر 10 نفر یکی از دستگاه داخل رحمی (IUD ) استفاده میکرده است. محقق دکتر ناتالی باجوس میگوید، حتی اگر این دو روش از موثر ترین روش های پیشگیری موجود باشند، برای بسیاری از زنان، گزینه بدی بوده است.

باجوس می گوید "آنچه که این تحقیقات بوضوح نشان می دهد، این است که اغلب بین نیازهای پیشگیری از بارداری در زنان و روش های استفاده شده، عدم تطابق وجود دارد. این کاملا ضروری است که میان بیشتر روشهای موثر تئوری در پیشگیری از بارداری و بیشتر روشهای عملی، برای یک فرد خاص، در یک زمان خاص در یک رابطه خاص، تفاوت قائل شد ."

چند سال پیش ، این واژه پارادوکس فرانسوی وارد اطلاعات عمومی مردم شد تا تناقض آشکاری را توصیف کند مبنی بر بروز بیماری های قلبی کمتر در جمعیت با خوردن یک رژیم غذایی سرشار از چربی های حیوانی . باجوس می گوید تحقیقات او ریشه در پارادوکس فرانسوی دومی دارد یعنی میزان سقط جنین نسبتا بالا، با وجود بیشترین استفاده از روشهای پیشگیری در اروپا.

در یک بررسی در سال 1994 ، اشاره شده بود به استفاده 68 درصد از زنان فرانسوی در سن باروری به برخی از انواع وسایل پیشگیری، در مقایسه با 64 درصد از زنان در ایالات متحده. اما میزان سقط جنین در ایالات متحده به طور پیوسته با افزایش استفاده از وسایل پیشگیری در طول دهه 1990 کاهش یافته ، و این میزان در فرانسه ثابت باقی مانده بود.

باجوس به WebMD میگوید "ما از طریق مطالعات قبلی پی بردیم که میزان حاملگی های ناخواسته کاملا بالا بوده است ، اما اطلاعات زیادی در مورد روش های شخصی پیشگیری نداشتیم و این که چرا آن روشها شکست خورده اند."

در این مطالعه ، که در آخرین شماره از مجله "تولید مثل انسان" منتشر شده است، باجوس و همکارانش، 1034 زن را مورد بررسی قرار دادند که میگفتند تا به حال یک سقط جنین و یا حاملگی ناخواسته داشته اند و 1829 زن که به عنوان گروه شاهد حضور داشتند. شرکت کنندگان در این مطالعه بعنوان نمونه ای از تعداد 14،700 خانوار بودند که به صورت تصادفی از دفترچه تلفن انتخاب شده بودند.

محققان دریافتند که 97 ٪ از زنانی که از نظر رابطه جنسی فعال و در سن باروری بودند، نمی خواستند که از پیشگیری استفاده کنند. اما 33 ٪ از همه آنها حاملگی ناخواسته داشتند، و 65 ٪ از حاملگی های ناخواسته در زنانی رخ داده بود که از پیشگیری استفاده کرده بودند.

در بررسی انجام شده از این زنان، استفاده کنندگان پیشگیری از بارداری به روش خوراکی، 21 ٪ از حاملگی های ناخواسته را به خود اختصاص داده بود، در حالی که 9 ٪ از حاملگی های صورت گرفته، در میان استفاده کنندگانی بوده است که از آی یو دی استفاده میکردند، 12 ٪ در میان استفاده کنندگان از کاندوم ، و 23 ٪ در میان استفاده کنندگان از روش های دیگر پیشگیری از بارداری ، از قبیل عقب کشی مردان یا اجتناب از رابطه جنسی در روزهای باروری.

استفاده غلط از روشهای پیشگیری، دلیل اصلی حاملگی های ناخواسته است ، 60 ٪ از استفاده کنندگان قرص، می گویند که یک یا چند قرص را فراموش کرده بوده اند. بیش از نیمی از زنانی که از کاندوم استفاده میکرده و حاملگی های ناخواسته داشته اند، میگویند، در طول رابطه جنسی کاندوم لغزش داشته و یا پاره شده است ، و 30 ٪ گفته اند بخاطر اینکه بار دار شوند، از وسایل پیشگیری استفاده نمی کنند.

یکی از بارداریهای ناخواسته بجز سه دلیل اشاره شده، استفاده نامنظم از وسایل پیشگیری است. شایع ترین دلیل ارائه شده توسط 64 ٪ از زنان این بوده که معتقد بوده اند هیچ خطر حاملگی وجود ندارد. اما یک هشتم زنان گفته اند : آنها نمی دانستند که برای مشاوره کنترل بارداری به کجا مراجعه کنند.

ملیسا دییر مدافع بهداشت باروری به WebMD میگوید "یک نیاز قطعی برای کسب اطلاعات بهتر در مورد همه گزینه های موجود از کنترل بارداری، وجود دارد. متخصصین بهداشت و درمان نیاز دارند که برای دادن اطلاعات در مورد انتخاب گزینه های زنان، آموزش بهتری ببینند، و آنها نیاز دارند به زنان کمک کنند تا تشخیص بدهند که کدام روش برای آنها بهتر کارائی دارد." خانم ملیسا دییر، سخنگوی انجمن تنظیم خانواده در بریتانیا است.

باجوس موافق است که متخصصین پزشکی، به زنان در مورد انتخاب گزینه های پیشگیری از بارداری مشورت میدهند، باید آگاه باشند، روشی که متناسب با تمام درخواستها باشد، کارائی ندارد.

باجوس می گوید "یک راه برای کمک به کاهش سقط جنین، کمک به زنان است برای انتخاب بهترین روش های کنترل بارداری . آشکارا، همانطور که در این مطالعه دیده شد، همیشه به این معنی نیست که ضد بارداریها، خوراکی باشند، زیرا اگر شما به شیوه ای زندگی میکنید که قادر نیستید هر روز قرص مصرف کنید، این روش کارائی نخواهد داشت."